مخاطرات شغلی پرسنل اداری
بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی الزهرا(س)،قطب علمی چشم پزشکی


آشنایی با خطرات بهداشتی مشاغل اداری

معمولاً شغل ادارای یا به اصطلاح پشت میز نشینی تصویر یك شغل راحت و بی دردسر را در ذهن ما ایجاد می كند و برای بعضی ها چنین شغلی یك شغل ایده ال محسوب می شود اما این نقطه ظاهر قضیه است پشت میز نشینی هم دردسرها و مشكلات خاص خودش را دارد . در اینجا برخی از این مشكلات را با هم مرور می كنیم .

در كارمندان اداری ، پشت ، گردن ، كمر ، دستها و شانه ها اعضایی هستند كه معمولاً دچار ناراحتی و اختلالات اسكلتی عضلانی می شوند . وقتی كارمندان در یك وضعیت ثابت به مدت طولانی كار كنند ، پشت درد و كمردردشان آغاز می شود . وضعیت ثابت بدن در یك حالت ، فشار عضلانی ایجاد كرده ، جریان خون را در ماهیچه ها كند می كند . انجام حركات تكراری نیز باعث ایجاد درد و ناراحتی  در كارمندان می شود . اگر شما نیز  پشت میز نشین هستید بهتر است وظایف كاری تان را طوری انجام دهید كه به مدت طولانی در یك وضعیت نمانید . شاید بهترین كار این باشد كه گاهی از روی صندلی بلند شوید و در اطراف چرخی بزنید .

 تنش‌های شغلی و عوارض جسمی و روحی:

تنش‌های شغلی، یکی از مهم‌ترین عوامل روانی مخل سلامت است که براساس تعریف انستیتو سلامت و

ایمنی شغلی هنگامی بروز می‌کند که بین نیازهای شغلی، توانایی‌ها، قابلیت‌ها و خواسته‌های فرد هماهنگی نباشد.

حجم کاری زیاد، سرعت کاری بالا و عدم‌حمایت اجتماعی ازجمله مهم‌ترین عوامل تنش‌های شغلی هستند. تغییرات در محیط کار، ارتباطات ناکافی و تعارض‌های بین پرسنلی، مسائل مرتبط با پیشرفت شغلی مانند نبود فرصت پیشرفت، مسئولیت‌های جدید فراتر از سطح آموزش و ترس از بیکاری، همچنین مسائل مرتبط با نقش فرد در محیط کار مانند ابهام نقش، اختیار  کم در کارها و نبود امکان ابتکار و خلاقیت از جمله مهم‌ترین عوامل تنش شغلی در محیط‌های کاری محسوب می‌شوند.

بار کاری زیاد یا کم، هم از نظر کمی و هم کیفی و مسئول‌بودن در قبال زندگی و سلامت دیگران و نیز کارکردن شیفتی ازجمله عوامل مهم تنش در محیط‌های کاری است.

علاوه بر این عوامل، مواجهه فیزیکی، شیمیایی، بیولوژی، ارگونومی و مسائل زیست‌محیطی نیز جزو عوامل تنش‌آفرین شغلی محسوب می‌شوند با این تفاوت که عوارض جسمی آنها بارزتر از عوارض روحی است

استانداردهای سلامت کارکنان

به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، استانداردهای سلامت کارکنان دولت ابعاد مختلفی دارد. مدت زمان استاندارد کار برای کارکنان اداری، در اختیار داشتن امکانات لازم برای کار، وسایل مورد نیاز اعم از وسایل حمل‌ونقل و وسایل ارتباطی، وضعیت استقرار مانند شرایط نور، صدا و میز و صندلی ازجمله مسائلی هستند که در آیین‌نامه سلامت کارکنان دولت استاندارد آنها تعیین می‌شود 

در دفاتر اداری ، سوزن ها و گیره ها می توانند

 عامل انتقال بیماری باشند آنها را در دهان نبرید و به جای آن از ماشین دوخت استفاده كنید

فنجان های چای

بسیاری از افراد ، بعد از چند ماه كاركردن در محیط های اداری حسابی چایخور می شوند . خوردن بیش از حد چای باعث بی قراری می شود . بهتر است كمتر چای بنوشید و مراقب قندهایی كه با چای می خورید باشید . چای را خیلی داغ ننوشید .

هوای تازه

تهویه مطبوع و مناسب در محل كار ، باعث افزایش تمركز و كاهش خستگی كاركنان و افزایش بازدهی آنها می شود . طبق استاندارد برای جریان هوای تازه و تامین اكسیژن در محل كار ، جریان هوایی معادل یك تا دو دهم متر بر ثانیه توصیه می شود . سیستم های سرمایشی و گرمایشی هم بهتر است طوری طراحی شوند كه دمای هوا در تمام فضا یكنواخت و یكسان باشد و افراد بطور مستقیم در معرض جریان هوای سرد یا گرم قرار نگیرد

 

 خوردن چیزهای مفید و به موقع باعث میشود بر مضرات کار این چنینی غلبه کنید:

۱-گردو: تحقیقات جدید نشان میدهد که گردو آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به بادام زمینی،پسته یا بقیه خشکبار دارد.به طور کلی خشکبار باعث کاهش ریسک مریضی های قلبی میشود.محققان خوردن ۷ گردو در روز را توصیه میکنند.

2-چای سبز: پلیفنولز، یکی از اجزای چای سبز به عنوان یک ترمیم کننده دی ان ای شناخته میشود و سیستم بدنی را بهبود میبخشد.تحقیقات حاکی از آن است که چای سبز می تواند خطر سرطان هایی مانند: پوست را نیز کاهش دهد.

3-پاپ کرن (ذرت بو داده): اگر شما بخواهید لیستی از تنقلات مفید را جمع آوری کنید مسلما پاپ کرن در صدر این لیست قرار دارد.این محصول به عنوان معدنی ازفیبر و آنتی اکسیدانها معروف است .اگر شما بتوانید پاپ کرن خود را با یک ماده معدنی مانند نمک درست کنید بهترین پاپ کرن را در اختیار خواهید داشت.

4-شکلات تلخ: این ماده خوراکی نیز حاوی پلیفنولز که آنتی اکسیدان بسیار قوی میباشد است. مطالعات نشان می دهد که خوردن یک تخته شکلات تلخ در روز می تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد. کافیین، دیگر جز شکلات تلخ نیز حاوی مواد مغذی بسیاری است.

5-میوه: میوه نه تنها باعث از بین رفتن گشنگی کاذب شما میشوند بلکه ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را نیز تامین میکنند.شما میتوانید سیب،موز،پرتغال و هر میوه دیگر را انتخاب کنید.اما هر روز مطمئن شوید که با خود مقداری میوه به سر کار میبرید.

   دانلود : karkonan.pdf           حجم فایل 351 KB
امتیازدهی